جواد افشار در گفت‌وگو با فارس: بازیگران «کیمیا» را به «برادر» آوردم/ ضعف‌های «کیمیا» را قبول دارم/ یک سریال چگونه گُل می‌کند

ساخت وبلاگ

«جواد افشار» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره تولید مجموعه تلویزیونی «برادر» که این شب‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود، گفت: سریال برادر یک قصه اجتماعی روز است که به چند موضوع اصلی می‌پردازد و مهمترین نکته‌اش رزق و کسب حلال است، حمایت از تولید داخلی و یا حمایت از واردات صحیح اشاره می‌کنیم، کالای قاچاق و غیرقانونی که پیامدهای منفی به بار می‌آورد، چه موارد بهداشتی و پزشکی و چه پیامدهای منفی اقتصادی که چرخه اقتصاد و تولید مخدوش می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی یک موضوع خانوادگی حفظ کانون خانواده، حمایت‌های پدرانه و برادرانه اعضای خانواده و وسوسه‌هایی که ممکن است برای هر آدمی پیش بیاید، جوانان و بلندپروازی‌های امروزی که جوانان به دنبال این هستند که راه‌های چند شبه را یک شبه طی کنند،‌ اینها موضوعاتی که در این قصه وجود دارد و به درد جامعه امروزی می‌خورد و نیازش در جامعه ما حس می‌شود، آرش قادری قصه را نوشته است که قصه‌ای جذاب و خوبی دارد که ما هم تلاش خودمان را می‌کنیم تا ظرفیت‌های این قصه را استفاده کنیم.

وی همچنین درباره اینکه چه اتفاقی می‌افتد تا یک فیلمنامه را برای کارگردانی انتخاب می‌کند، توضیح داد: وقتی فیلمنامه را می‌خوانم از همان ابتدا اگر با آن درگیر شوم و قصه جذبم کند می‌پذیرم و اگر جذبم نکند وسواسی به خرج نمی‌دهم چون شما از همان ابتدا می‌فهمید که یک کاری می گیرد یا نمی‌گیرد من مطمئن بودم کیمیا مورد توجه قرار می‌گیرد، مادرانه را وقتی فیلمنامه‌اش را خواندم مطمئن بودم مخاطب جذب می‌کند و جذاب خواهد بود، و همین فیلمنامه برادر را که خواندم مطمئن هستم که کار جذابی خواهد شد.

افشار اظهارداشت: من همیشه در مطالعه فیلمنامه خودم را جای مخاطب می‌گذارم، اول از نگاه یک مخاطب قصه را می‌خوانم اگر احساس کنم داستان قابل پیگیری است و جذاب است و دلم می‌خواهد ببینمش و چه حرفی برای گفتن دارد. تازه از نگاه کارگردان و تخصصی خودم ورود می‌کنم که آنها به نقطه‌نظرات جدید هم دست پیدا کنم و با تعامل با نویسنده سعی می‌کنم ورود پیدا کنم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد گروه تولید برادر همان گروه کیمیا هستند و خیلی تفاوتی با هم ندارند نیز توضیح داد: بچه‌های مقابل دوربینمان بیشتر از کیمیا برگشتند ولی عوامل پشت دوربین تقریباً نه اغلب‌شان کسانی هستند که من در کارهای قبل از کیمیا با ‌آنها تجربه داشتم، فیلمبردار، صدابردار، طراح صحنه‌مان فاز 3 کیمیا بود گروه کارگردانی و دستیارانم بچه‌های کیمیا هستند، اما عمده نقش‌های اصلی سریال به عهده بازیگران کیمیا است. مجدد دعوتشان کردم و جای درست و خوبی قرار گرفته‌اند، خیلی متناسب با نقش انتخاب‌هایم را صورت می‌دهم و فکر می‌کنم انتخاب‌های خوبی شده است.

کارگردان سریال «مادرانه» در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد شما پیش از ساخت اثر و زمانخواندن فیلمنامه نقش‌ها را در ذهنتان می‌چینید؟ گفت: دقیقاً همین‌طور است من وقتی فیلمنامه را مطالعه می‌کنم سعی می‌ کنم آدم‌هایش را پیدا کنم، خودشان، خودشان را صدا می‌کنند وقتی یک نقشی را می‌خوانم مثلاً نقش ناصر می‌خواندم خودش به ذهنم می‌آمد و می‌دیدم پوریا پورسرخ است یا حالا کاظم را می‌خواندم همین طور حسن پورشیرازی می‌آمد و سایر نقش‌ها همین‌طور بنابراین سعی کردیم که از ظرفیت‌هایی درون کار وجود داشت، ضمن اینکه من چند فاکتور در انتخاب بازیگر برایم مسئله است، جدا از اینکه توانایی‌ها و آن تناسب‌های لازم برای یک کاراکتر در انتخاب نقش لحاظ می‌کنم موارد دیگری هم برای من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مثل انضباط، مثل اخلاق حرفه‌ای و  انسانی اینها برای من کمتر از تناسبات نقش نیست، اهمیت به اخلاق یک هنرپیشه می‌دهم به نظمش اهمیت می‌دهم به تعهد و اهمیت‌پذیری اینها برای من خیلی مهم است که برای انتخاب ملاک من قرار می‌گیرد و وقتی این ویژگی یک هنرپیشه داشته باشد بعد فاکتور دوم که تناسبش با نقش است.

وی همچنین درباره کارگردانی آثار مناسبتی نیز عنوان داشت: همه کارها سخت هستند و اصلاً کار راحت نداریم، سختی کار مناسبتی به خاطر فرصت زمانی و هر چه به زمان پخش نزدیک می‌شوید اضطراب و این فشارش روی خود شخص من بیشتر از اندازه است، تیممان همان 12 ساعت کاری راجع و مرسوم است و هیچ کس بیشتر از ساعت کاری ندارد فقط خود من بعد از تایم استراحتم به مونتاژ و موسیقی رسیدگی کنم به تیتراژ و آواز و موارد دیگر و پیش‌تولید سکانس‌های بعدی در دل آن کار انجام بدهم اینها کار ما را سخت می‌کند اما مسئولیت‌پذیری همه کارها به یک اندازه سخت است و فرقی با هم ندارند.

افشار همچنین در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید بیفتد تا یک سریال به اصطلاح گل کند؟ اظهارداشت: مؤلفه‌های زیادی در دست هم می‌دهند تا یک کاری دیده شود کاری مورد توجه قرار بگیرد و آن کار به استانداردهای مطلوب نزدیک شود تا مورد توجه قرار بگیرد، به نظر من مهمترین فاکتور در این زمینه قصد خوب  است و یک فیلمنامه خوب است مشخصاً می‌تواند بستری را فراهم کند تا تمام عناصر در کنار هم بتوانند به خوبی ابراز وجود کنند، بعد از داشتن یک قصه خوب شناسایی ظرفیت‌های یک قصه است در این مرحله کارگردان می‌تواند از آن ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند که به قابلیت و اجرا برسد، ظرفیت‌ها از همان مرحله ابتدا انتخاب درست بازیگر شروع می‌شود، هنرپیشه‌های مستعد می‌توانند با ایفای خوب نقش آن قابلیت‌ها را نشان دهند در کنار انتخاب‌های بازیگران، عناصر دیگری مانند موارد تولیدی، صفحه‌آرایی، آکساسورها و ... وجود دارد و مکمل می‌شوند و اینکه شما با داشتن این ابزارها و عناصر موجود در تولید و اجرا می‌توانید یک هارمونی را در جهت پیدا کردن نبض مخاطب و انتقال مفاهیم درست به خروجی دقیق برسیم.

وی همچنین درباره دیده شدن یک سریال نیز گفت: ما از همان ابتدا قصه خوبی داشتیم، مجموعه عوامل و عناصر که انتخاب شده بودند مانند تهیه‌ کننده تا بقیه عوامل دیگر با یک همت بالا و انگیزه مضاعف دست به دست هم داده بودیم که بتوانیم یک کاری را تولید کنیم که واقعاً از ابتدا این هدف پایه‌گذاری شده بود که یک کار متفاوت و خوب با ظرفیت‌های موجود بوده است.

کارگردان مجموعه «برادر» همچنین درباره ضعف‌های سریال کیمیا نیز گفت: یک بخشی از این نقدها درست بود یعنی ما موافق هستیم که در کار ضعف‌هایی وجود داشت که ناشی از دلایل خودش بود یعنی به هر حال کمبود زمان، کمبود بودجه، در شرایط بحرانی مجبور بودیم که کار را به سرانجام برسانیم،‌ آن کار حداقل با 3 الی 4 سال زمان می‌برد و وقتی زمان به نصف می‌رسد بودجه و امکانات به نصف می‌رسد طبیعی است که یک اشکالاتی و ضعف‌هایی حاصل می‌شود و ما خودمان موافق ضعف‌ها بودیم اما پافشاری بیش از اندازه روی نقاط ضعف و گل کردن نقاط ضعف درست نبود (نقاط قوت کار را در نقاط ضعفش دیده شود) نقاط قوت کار کم نبود، نقاط ضعف انگشت‌شمار است و نباید باعث شود که نقاط قوت کار زیر سؤال برود.

افشار درباره اینکه در نهایت به کدام یک از کارهایی که تا به حال کارگردانی کرده‌اید بیشتر افتخار می‌کنید؟‌ گفت: من تمام کارهایی را که در این سال‌ها ساختم هر کدام برای من یک پله بوده است، پله به سمت نزدیک شدن به کسب تجربه، نزدیک شدن به آن اهدافی که دنبال می‌کنم هر کدام از آنها یک پازلی را تشکیل می‌دهد در جهت تکامل روحیات من،‌ اذعان می‌کنم که سال‌های پیش یا در ابتدای راه من قدرت انتخاب نداشتم بیشتر به دنبال کسب تجربه بودم دنبال اثبات خودم بودم تا بتوانم کار کنم تا بگویم من هستم و می‌توانم ولی در 4، 5 سال گذشته سعی کردم انتخاب‌هایم را دقیق‌تر و صحیح‌تر انجام دهم از سال 89 به این طرف کلیه کارهایی را که تولید کردم و ساختم را به شدت رویش نظر داشتم، دغدغه‌های خودم در آن وجود داشت و از سریال مادرانه، کیمیا و بعد هم برادر این سه کار را با کارهای قبلی‌ام متفاوت می‌دانم اما در کارهای قبلی‌ام پول کثیف را خیلی دوست داشتم، چند تا کار دیگر مثل سی‌امین روز، جابرالحیام، روز رفتن اینها همه کارهای خوبی بوده که دوستشان داشتم، در تله فیلم‌هایم چند تله‌فیلم شاخص داشتم که خیلی دوستشان داشتم مثل به جا مانده، برگ و باد، رایزن عشق بوده است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/16C2T0

تی وی دون 2...
ما را در سایت تی وی دون 2 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان tv2oon بازدید : 181 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 22:31